Brev:
Skemad og udlandsdansker
27. juni 2015
Alder:
6 mdr.
Skemad og udlandsdansker
Kære Helen.
Nu blev jeg endelig medlem. Bor i udlandet sammen med min mand og vores første barn, en dreng.
Jeg savner en sundhedsplejerske, så løsningen blev et medlemsskab, så jeg kan skrive til dig, når jeg har spørgsmål (hvilket nærmest er dagligt 😉). Selvom vi bor i udlandet søger jeg oftest efter råd i Danmark.
Har de fleste af dine bøger bl.a. "Mad og børn", dog ikke den nyeste version. Har skrevet lidt sammen med dig i forbindelse med de nye retningslinier fra Sundhedsstyrelsen.
Vi er godt i gang med skemaden. Begyndte da han var 5 måneder. Synes det går rigtig godt. Han er meget interesseret og spiser med vellyst samt hans fordøjelsessystem virker til at kunne følge med.
Har taget boghvedemel, majsmel, rismel og hirseflager med fra Danmark, da grød ikke er særlig udbredt her. Indtil videre har vi valgt at købe færdiglavet frugt- og grøntsagsmos (mos kun tilsat frugt og grønt). Når vi tilbereder maden tilføres fedt og udmalket modermælk. Derudover ammer jeg ham.
Han får grød med frugtmos til frokost og grød med grøntsagsmos til aftensmad. Ved godt han egentlig ikke skal have grød om aftenen, men blev i tvivl om grøntsagsmosen mættede nok, da kartoffel ikke rigtig er brugt herover. Skal jo bare til at lave mosen selv, men skal der egentlig altid være kartoffel i grøntsagsmosen?
Er netop kommet til Danmark på ferie og har taget min brystpumpe med hjem, men havde desværre glemt den ikke kan bruges her i landet. Derfor har han altså fået grød uden nogen form for mælk i, som han heldigvis har spist uden problemer. Blev sådan i tvivl om vi bare skal købe en form for erstatning, bør købe en pumpe her i Danmark eller kan lade være med at tilføre mælk i de uger vi er på ferie? Skal der egentlig altid tilføres mælk og i så fald hvor længe? Tænker det måske "kun" er for at kunne ændre konsistensen og have den velkendte smag af modermælk.
Angående mængden af mad, har jeg holdt lidt igen, som du anbefaler. Du skriver en normal babyportion ca. er 1-2dl. Skal jeg bare føle mig frem og se om hans krop kan følge med i takt med jeg øger mængden? Tror jeg har en dreng med stor appetit, så synes det kan være lidt svært nu at vurdere om kan bare spiser alt jeg tilbyder eller selv kan sige stop, så indtil videre har jeg styret mængden.
På forhånd mange tak for hjælpen.