Skemad og udlandsdansker

27. juni 2015

Alder:
6 mdr.

Skemad og udlandsdansker

Kære Helen.

Nu blev jeg endelig medlem. Bor i udlandet sammen med min mand og vores første barn, en dreng.

Jeg savner en sundhedsplejerske, så løsningen blev et medlemsskab, så jeg kan skrive til dig, når jeg har spørgsmål (hvilket nærmest er dagligt 😉). Selvom vi bor i udlandet søger jeg oftest efter råd i Danmark.

Har de fleste af dine bøger bl.a. "Mad og børn", dog ikke den nyeste version. Har skrevet lidt sammen med dig i forbindelse med de nye retningslinier fra Sundhedsstyrelsen.

Vi er godt i gang med skemaden. Begyndte da han var 5 måneder. Synes det går rigtig godt. Han er meget interesseret og spiser med vellyst samt hans fordøjelsessystem virker til at kunne følge med.

Har taget boghvedemel, majsmel, rismel og hirseflager med fra Danmark, da grød ikke er særlig udbredt her. Indtil videre har vi valgt at købe færdiglavet frugt- og grøntsagsmos (mos kun tilsat frugt og grønt). Når vi tilbereder maden tilføres fedt og udmalket modermælk. Derudover ammer jeg ham.

Han får grød med frugtmos til frokost og grød med grøntsagsmos til aftensmad. Ved godt han egentlig ikke skal have grød om aftenen, men blev i tvivl om ...

Annonce

... grøntsagsmosen mættede nok, da kartoffel ikke rigtig er brugt herover. Skal jo bare til at lave mosen selv, men skal der egentlig altid være kartoffel i grøntsagsmosen?

Er netop kommet til Danmark på ferie og har taget min brystpumpe med hjem, men havde desværre glemt den ikke kan bruges her i landet. Derfor har han altså fået grød uden nogen form for mælk i, som han heldigvis har spist uden problemer. Blev sådan i tvivl om vi bare skal købe en form for erstatning, bør købe en pumpe her i Danmark eller kan lade være med at tilføre mælk i de uger vi er på ferie? Skal der egentlig altid tilføres mælk og i så fald hvor længe? Tænker det måske "kun" er for at kunne ændre konsistensen og have den velkendte smag af modermælk.

Angående mængden af mad, har jeg holdt lidt igen, som du anbefaler. Du skriver en normal babyportion ca. er 1-2dl. Skal jeg bare føle mig frem og se om hans krop kan følge med i takt med jeg øger mængden? Tror jeg har en dreng med stor appetit, så synes det kan være lidt svært nu at vurdere om kan bare spiser alt jeg tilbyder eller selv kan sige stop, så indtil videre har jeg styret mængden.

På forhånd mange tak for hjælpen.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Smile

Der er ikke noget bedre end at få et smil fra sit barn!

Allerede få timer efter fødslen ligger barnet og kigger på sine omgivelser og på mor og far. I et sådan øjeblik kan man godt opleve sit barn smile. Det er dejligt, men er dog endnu ikke det bevidste smil.

Først når barnet er ca 6 uger gammelt kan man opleve det mere bevidste smil, hvor det er synet af mor, far, storesøsters ansigt, som får lillebror til at smile.

Jo mere du kan smile, pludre og...

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S